Hallå, Martin Sturfält…

Hallå, Martin Sturfält, solist i Maurice Ravels pianokonsert tillsammans med Uppsala Kammarorkester på torsdag…

Hur känns det att komma till Uppsala och Uppsala Kammarorkester?

– Jätteroligt! Uppsala är ett av de få ställen där jag faktiskt inte har spelat tidigare. Och det känns verkligen kul att få möta Uppsala Kammarorkester, där jag också känner igen många ansikten, inte minst från studietiden. Vidare är det mycket givande att få spela med vår fina dirigent – Ariane Matiakh, som verkligen har den franska musiken i blodet.

Temat är franskt, vilket är ditt förhållande till den franska musiken?

– Jag har ett starkt förhållande till den franska repertoaren, och har två ingångar där kan man säga. För det första så var det först tänkt att jag skulle bli organist, och som organist missar man inte den stora franska orgelmusiken, så mycket kommer därifrån. För det andra betyder den franske tonsättaren Olivier Messiaen väldigt mycket för mig. Under min studietid associerades jag nästan med honom, inte minst när jag pluggade i England. Idag kanske man dock förknippar mig mer med svensk musik.

Vill du beskriva Ravels pianokonsert och ditt förhållande till den?

– Jag har faktiskt inte spelat den förut, det här blir första gången! Men konserten är ett standardverk som man inte ”kommer undan” som pianist. Den är ju en av de mest populära stora pianokonserterna, och det är fantastisk musik; den låter och beter sig som inget annat – ett helt eget sound, bl.a. med mycket jazzinfluenser.

Vilken är din favoritrepertoar annars, just nu? Har du något musikaliskt hösttips?

– Ja, för några veckor sedan skulle jag nog ha svarat Sensommarnätter av Stenhammar. Men dessa är kanske tyvärr lite passé nu. Men en skiva som alltid kommer fram hemma hos mig så här på hösten, är Ralph Vaughan Williams Fantasi över ett tema av Thomas Tallis, för två stråkorkestrar. Underbar musik! Det är mitt hösttips!

Tillbaka