Uppsala Tonsättartävling

Uppsala Tonsättartävling skjuts upp med en osäker framtid

Uppsala Tonsättartävling blir inte av 2017. Med hänsyn till eventuella deltagare så är det hög tid att vi går ut med denna information. I dagsläget är det svårt att säga om Musik i Uppland har möjlighet att arrangera Uppsala Tonsättartävling en fjärde gång. Framtiden får utvisa om de ekonomiska förutsättningarna kommer att finnas.

Om Uppsala TonsättartävlingUppsala Kammarorkester i stora salen

I dagsläget är det svårt att säga om Musik i Uppland har möjlighet att arrangera Uppsala Tonsättartävling en fjärde gång. Vi arbetar för att kunna genomföra projektet och vi har då tagit sikte på våren 2017 för en eventuell tävling. Här nedan kan du läsa om Uppsala Tonsättartävling och vilka som vunnit tidigare år.

Musik i Uppland bjuder in unga kompositörer (upp till 35 år) som genom Uppsala Kammarorkester får en möjlighet att möta en professionell kammarorkester, få medial uppmärksamhet och nå en stor publik med geografisk spridning detta genom ett unikt samarbete mellan åtta svenska orkestrar.

Till finalkvällen har en jury valt ut sex kompositioner och finalen sker inför både jury och konsertpublik samt radiolyssnare.

Tävlingen har ägt rum tre gånger, 2010 kom det 31 tävlingsbidrag från hela landet, 2012 var det 21 bidrag och 2014 kom det sammanlagt 38 bidrag in till tävlingen. Juryns ordförande var både 2010 och 2012 Daniel Börtz och 2014 var Sven-David Sandström tävlingens ordförande.

Priser

Första pris är ett penningpris samt en fullständigt unik chans för en ung tonsättare, nämligen den att förutom Uppsala Kammaorkester spelas verket av ytterligera åtta professionella orkestrar runtom i landet. Samanlagt framförs vinnarverket tio gånger och dessutom direktsänds finalen i Sveriges Radio P2. Även andra och tredje pris belönas med pengar. Konsertpubliken och radiolyssnarna kan också rösta fram sin favorit.

Samtliga sex tonsättarna i finalen får en unik chans att delta i en hel repetitionsvecka med Uppsala Kammarorkester och samtliga finalverk spelas i Sveriges Radio P2.

Samarbetsorkestrar

De åtta samarbetsorkestrarna har varierat men flera har varit med vid alla tre tillfällen.

  • 2010 Västerås Sinfonietta, Svenska kammarorkestern, Dalasinfoniettan, Gävle Symfoniorkester, Nordiska Kammarorkestern, Norrlandsoperans Symfoniorkester, Värmlandsoperans Sinfonietta och Jönköpings Sinfonietta.
  • 2012 Göteborgs Symfoniker, Västerås Sinfonietta, Svenska Kammarorkestern, DalaSinfoniettan, Gävle Symfoniorkester, Nordiska Kammarorkestern, NorrlandsOperans Symfoniorkester, Jönköpings Sinfonietta
  • 2014 Göteborgs Symfoniker, Västerås Sinfonietta, Svenska Kammarorkestern, Dalasinfoniettan, Gävle Symfoniorkester, Nordiska Kammarorkestern, NorrlandsOperans Symfoniorkester, Jönköpings Sinfonietta, (detta år tillkom ytterligare en orkester) Vanemuine Symphony Orchestra i Tartu, Estland.

Tävlingen har fått stor uppmärksamhet dels via förhandsartiklar om finalisterna och dels via Sveriges Radio P2. Men den uppmärksammas också när vinnarverket åter spelas hos de samarbetande orkestrarna.

Recensioner

Nordiska Kammarorkestern med dirigent Shi-Yeon Sung
Ur recension i Sundsvalls tidning 18 april 2015:

”….den stora överraskningen blev inledningsstycket, vinnaren av Uppsala tonsättartävling 2014: Matthew Petersons ”And all the trees of the field will clap their hands”. Den är inspirerad av profeten Jesajas bildspråk i Gamla testamentet, där det också sägs: ”så är det med ordet som kommer ur min mun: det vänder inte fruktlöst tillbaka”. Matthew Petersson tänkte på ekon och skapade inte bara musik där han målar en bångstyrig natur, frustande av liv och kraft, utan gjorde ekot till en egen kompositionsteknik.
Här verkar ekona som om stycket spelas i flera horisontella lager, som om det klyvs i parallella verkligheter. Det dallrar som av svängande speglar, vibrerar som om glittertrådar genomlöper det i längdled; som om inget är fast och säkert utan bara sannolikhet, som materiens innersta väsen. Ett skönklingande, suggestivt, nydanande stycke som jag hoppas orkestern tar upp igen, och ändå utlöst av urgamla ord.”
/Susanne Holmlund

Gävle Symfoniorkester med dirigent Jaime Martin
Ur recension av Lars Westin i Arbetarbladet 16 maj 2015:

”Amerikanen Matthew Peterson inspirerades av texten i Jesaja 55:10-12 som slutar ”the mountains and hills vill burst into song before you, and all the trees of the field will clap their hands” och skrev ett verk som skimrar som den uppvaknande naturen. Berg som sjunger och träd som klappar sina händer. Naturens eko. Toner som inte vänder åter förrän de nått sitt mål. Stämmor som svarar varandra. Blåset som ett eko av stråkarna. Eller tvärtom. Bakom allt en pulserande, livgivande rytm.
Här finns eko av tonsättare som Glass och Reich, men bara svagt.
Matthew Peterson fick både juryns och publikens pris för sitt verk vid Uppsala tonsättartävling förra året. Mycket välförtjänt.”

Nästa tillfälle att lyssna på Matthew Petersons vinnarverk är:

  • Västerås Konserthus 22 oktober 2015, Västerås Sinfonietta och dirigent Andra Quinn
  • Värnamo kyrka 27 februari 2016, Jönköpings Sinfonietta och dirigent Paul Mägi
  • Spira, Jönköping 28 februari 2016, Jönköpings Sinfonietta

UPPSALA TONSÄTTARTÄVLING 2010

Finalen ägde rum den 4 mars 2010 i Uppsala Konsert & Kongress.
Vinnare blev två då juryn utsåg både Andrea Tarrodi och Jonas Valfridsson på första plats.

Andrea Tarrodi med sitt verk Zephyros och Jonas Valfridsson som skrivit The Only Thing That You Keep Changing Is Your Name fick dela på första priset 10.000 kr samt andra pris 5.000 kr

På tredje plats 3.000 kr fick Andreas Zhibaj med verket Anna.

Här är juryns motivering till vinnaren Andrea Tarrodi;
Stor formsäkerhet parat med klangskönhet och en känsla av självklar naturlighet i handlaget med orkestern
Juryns motivering till vinnaren Jonas Valfridsson:
Med fingertoppskänslig instrumentation gräver han fram och förädlar klangfyndigheterna i orkesterns guldgruva.”
Juryns motivering till tredjepristagaren Andreas Zhibaj:
”En kraftfull, rytmisk musik, som anknyter till en traditionell struktur på ett fräscht sätt.
Sveriges Radio P2 sände direkt och flest röster från radiopubliken och konsertpubliken gick till Jonas Valfridsson.

Första pris är ett penningpris samt en fullständigt unik chans för en ung tonsättare: vinnarens verk kommer nämligen att spelas av Uppsala Kammarorkester och dessutom av ytterligare åtta professionella orkestrar.

Juryn 2010

Daniel Börtz, tonsättare, Paula af Malmborg Ward, tonsättare, Nils-Erik Sparf, konsertmästare, Paul Mägi, chefsdirigent Uppsala Kammarorkester, Britta Byström, tonsättare och Lennart Åkermark, orkesterchef Nordiska Kammarorkestern.

Finalisterna 2010 års tävling (av sammanlagt 31 st bidrag):

  • Andrea Tarrodi , Stockholm Zephyros
  • Andreas Tillborg, Malmö Polymania
  • Andreas Zhibaj, Uppsala Anna
  • Fredrik Hagstedt, Göteborg A little bit quicker
  • Jonas Valfridsson , Jönköping The Only Thing That You Keep Changing Is Your Name
  • Sune Mattias Emanuelsson, Stockholm-Årsta Dorotea

Tävlingen genomfördes med stöd av SVENSK MUSIK

Så här säger Andrea Tarrodi om sitt deltagande i Uppsala Tonsättartävling:

”Bara att ta sig till final i Uppsala Tonsättartävling 2010 kändes värdefullt. Det var väldigt roligt och lärorikt att få träffa Uppsala Kammarorkester med dirigenten Paul Mägi och repetera. Att tävlingen dessutom hade formen av en konsert som sändes i radio var väldigt kul.

Vinsten i Uppsala Tonsättartävling har gett mig väldigt mycket som tonsättare. Bara att ha fått sitt verk spelat runt om i landet för publik har varit fantastiskt! Men också att ha fått möjlighet att få kontakt med orkestrar och dirigenter, något som i sin tur gett ringar på vattnet. Både Radiosymfonikerna och Spartanburg Philharmonic kommer tex att framföra tävlingsverket nu under 2012. Kort sagt, Uppsala tonsättartävling är en bra sätt att få sin musik spelad och en ingång till musiklivet i Sverige tycker jag.”

UPPSALA TONSÄTTARTÄVLING 2012

Finalen ägde rum den 23 februari 2012 i Uppsala Konsert & Kongress.

Vinnare 2012 blev Daniel Fjellström med Quiet arcs / Pulsating surfaces.

Motiveringen löd;
I vibrerande bågar bygger tonsättaren en musik med skönhet, kärvhet och framförallt stor klangfullhet.
Första pris är 50 000 kr, samt att vinnarverket spelas av ytterligare åtta professionella orkesterar inom ett år.

Andra priset 20 000 kr gick till Ansgar Beste med Rituel Bizarre.

Tredje priset, 10 000 kr, gick till Jonas Olofsson med Luci and the Garden.

Sveriges Radio P2 direktsände tävlingen och publikens och radiolyssnarnas pris gick till Jonas Olofsson.

Finalisterna 2012 års tävling (av sammanlagt 21 st bidrag):

  • Ansgar Beste (Malmö) Rituel Bizarre
  • Jonas Olofsson (Piteå) Luci and the Garden
  • Henrik Denerin (Göteborg) La théatre du temps
  • Kristofer Morhed (Piteå) Vilse i skogen
  • Daniel Fjellström (Malmö) Quiet arcs / Pulsating surfaces
  • Anders Lind (Obbola) In a room full of artists

2012 års tävlingsjury bestod av:
Daniel Börtz, tonsättare, Paula af Malmborg Ward, tonsättare, Tebogo Monnakgotla, tonsättare, Lena Jonhäll, musiker, Paul Mägi, dirigent, Mattias Lysell, tonsättare, Anders Gerhardsson, musiker.

Tävlingen genomfördes med stöd av MUSIKENS HUS VÄNNER och SVENSK MUSIK.

UPPSALA TONSÄTTARTÄVLING 2014

Tävlingen avgjordes den 13 mars 2014 i Uppsala Konsert & Kongress.

Vinnare blev Matthew Peterson med And all the trees of the field will clap their hands.

Motiveringen löd: ”Ett rytmiskt vitalt och skimrande verk med klar formkänsla.”

Första pris 50 000 kr, samt att vinnarverket spelas av ytterligare nio orkesterar.

Andra priset 20 000 kr gick till David Riebe med Geopoliticus Child.

Tredje priset, 10 000 kr, gick till Molly Kien med Pyramid.

Publikens och radiolyssnarnas pris gick till Matthew Peterson.

Priset består i att verket sänds i SR P2 Live den 23 april 2014. Publiken i Uppsala Konsert & Kongress lämnade in röstkort och radiolyssnarna kunde följa tävlingen direkt i Sveriges Radio P2 och sedan rösta på radions hemsida.

Finalisterna 2014 års tävling (av sammanlagt 38 st tävlingsbidrag):

  • Molly Kien från Årsta Pyramid
  • Kristofer Morhed från Piteå Lingering Regrets
  • Christos Ntovas från Brönshöj Danmark Nepheles for Orchestra
  • Matthew Peterson från Stockholm And all the trees of the field will clap their hands
  • David Riebe från Lund Geopoliticus Child
  • Andreas H. Zhibaj från Uppsala Be reborn. Die again

2014 års tävlingsjury bestod av:
Sven-David Sandström, tonsättare och juryns ordförande, Christoffer Thorsell, slagverkare i Nordiska Kammarorkestern, Mirjam Tally, tonsättare, Bernt Lysell, konsertmästare i Uppsala Kammarorkester, Daniel Frankel, konsertmästare i Västerås Sinfonietta och Paul Mägi, chefdirigent i Uppsala Kammarorkester.

Tävlingen genomfördes med stöd av
KJELL OCH MÄRTA BEIJERS STIFTELSE
UPPSALA UNIVERSITET
REGIONFÖRBUNDET UPPSALA LÄN
SVENSK MUSIK
FÖRENINGEN SVENSKA TONSÄTTARE