Torsdag 12 maj 19:00 | Uppsala Konsert & Kongress, Stora salen
Beethovens storslagna nionde symfoni avslutar orkestervåren 2022.
445, 390, 220 kr (inkl. serviceavg.).
Rebecca Miller, chefdirigent
Karolina Andersson sopran, Matilda Paulsson mezzozopran, Joel Annmo tenor, Anton Ljungqvist baryton
Franz Berwald: Uvertyr till Drottningen av Golconda Gabriela Lena Frank: Pachamama Meets an Ode (Europapremiär) Ludwig van Beethoven: Symfoni nr 9 i d-moll
Äntligen kan vi få höra Beethovens storslagna sista symfoni med Uppsala Kammarorkester, Allmänna Sången och solisterna Karolina Andersson, Matilda Paulsson, Joel Annmo och Anton Ljungqvist.
Allmänna sången Foto: Lisa Eelsoo
”Till glädjen”, An die Freude, den välkända satsen i Beethovens nionde symfoni som också kom att bli Europahymnen. Symfonin blev en succé redan vid uruppförandet. Trots att Beethoven vid tiden 1824 var helt döv så skapades musik som än idag är en av de mest uppskattade symfonierna i världen.
Den prisbelönta amerikanska tonsättaren Gabriela Lena Frank fick av Philadelphia Orchestra och Uppsala Kammarorkester en beställning inför Beethoven-året att komponera ett nytt verk med anknytning till Beethovens nionde symfoni. Franks rötter i Latinamerika och hennes starka engagemang i klimatfrågor har satt sin prägel på Pachamama Meets an Ode, som är ett möte mellan Pachamama (Andernas moder Jord) och Beethoven.
Men den som öppnar kvällens konsert är den svenska 1800-talstonsättaren Franz Berwald med den pampiga uvertyren till hans opera Drottningen av Golconda, skriven 1868 men som uruppfördes först 1968.
Karolina Andersson är utbildad vid Högskolan för scen och musik i Göteborg och har gjort operaroller som Nattens Drottning i Trollflöjten, Violetta i La Taviata, Gilda i Rigoletto, Ninetta i Den tjuvaktiga skatan. Karolina har haft engagemang vid Opéra national de Paris, Staatsoper Berlin, Théâtre du Capitole Toulouse, GöteborgsOperan, Kungliga Operan, Drottningholms slottsteater m.fl.
Utbildad vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, Royal Academy of Music i London och Operahögskolan fick Matilda Paulsson sitt genombrott under våren 2008 då hon sjöng Octavian i Rosenkavaljeren på Kungliga Operan i Stockholm, vilket ledde till inbjudningar att sjunga samma roll på Staatsoper Hannover och Theater Kiel. På Kungliga Operan har Matilda Paulsson även synts i roller som Arsamene i Xerxes, Cherubin och titelrollen i Carmen, en roll som hon även framträtt i på Finlands Nationalopera och på Opera på Skäret.
Joel Annmo har examen från kandidatutbildningen på Operahögskolan i Stockholm och dessförinnan studerade han vid Musikkonservatoriet i Falun. 2016 gjorde han sin första stora roll på Kungliga Operan, som Pelléas i Debussys Pelléas & Mélisande och han är numera en del av den fasta ensemblen på Operan. Där har han bland annat haft roller som Lenskij i Tjajkovskijs Eugen Onegin, Tamino i Mozart Trollflöjten och titelrollen i Bernsteins Candide. Joel Annmo vann “Luciano Pavarotti Award”, för bästa manliga röst, i Viotti Music Competition i Italien 2014.
Anton Ljungqvist är utbildad på Operahögskolan i Stockholm där han tog examen 2011 och har sedan dess engagerats av bland annat Göteborgsoperan, Wermland Opera och Folkoperan i Stockholm. Han har setts i roller som Figaro i både Barberaren i Sevilla och Figaros bröllop, Fernando i Fidelio, Eisenstein i Läderlappen och Mr Gedge i Brittens Albert Herring, Doktor Grenvil i La Traviata. Anton har även medverkat i världspremiären av Philip Glass opera Cirkus Days and Nights, en samproduktion mellan Malmö Opera och Cirkus Cirkör.
Uppsala Kammarorkester är länets professionella orkester, av många bedömare ansedd som en av de främsta orkestrarna i Sverige. Konsertmästare är Nils-Erik Sparf , Klara Hellgren och Brusk Zanganeh. Från hösten 2019 är den engelsk-amerikanske dirigenten Rebecca Miller orkesterns chefdirigent. Uppsala Kammarorkester ger i Uppsala Konsert & Kongress en uppskattad abonnemangsserie, som emellanåt spelas in av Sveriges Radio. Orkestern bjuder regelbundet in skolklasser till studiebesök, och öppna repetitioner för allmänheten vid ett par tillfällen per spelår. Läs mer om Uppsala Kammarorkester här.