Torsdag 19 april 19:00 | Uppsala Konsert & Kongress, Stora salen
Cellisten Torleif Thedéen gästar Uppsala Kammarorkester
325, 275 eller 130 kr
Daniel Blendulf
Torleif Thedéen, cello
Sally Beamish (f. 1956): Whitescape Arnold Schönberg (1874-1951): Kammarsymfoni nr 2 Antonín Dvořák (1841-1904): Cellokonsert op. 104
Den mäktiga cellokonserten av Dvořák är en av de mest spelade och älskade av cellokonserter.
Dvořák fick inspiration till den efter att ha hört en cellokonsert av Victor Herbert. Cellokonserten kom till under slutet av Dvořáks tid som rektor vid musikkonservatoriet i New York 1895. Här i Uppsala får vi höra den framföras av den framgångsrika cellisten Torleif Thedéen. Han nådde internationellt erkännande som solocellist när han 1985 vann tre av världens mest prestigefyllda tävlingar. Torleif arbetar regelbundet med världens främsta orkestrar och dirigenter.
Daniel Blendulf började som cellist och studerade för bl a Torleif Thedéen. Men karriären ändrade riktning då dirigenten Jorma Panula inspirerade honom att börja studera dirigering 2005. Han har arbetat med många svenska orkestrar och är Dalasinfoniettans chefdirigent.
Arnold Schönberg påbörjade sin andra kammarsymfoni 1906, kort därefter lämnade han den tonala musiken och ägnade sig åt den atonala. Men det skulle dröja trettio år innan han fullföljde symfonin och därmed återvände tillfälligt till sitt tidigare komponerande och till den tonala musiken.
Uppsala Kammarorkester öppnar kvällen med Whitescape av Sally Beamish. Hon skrev musiken när hon var ”Composer in residence” hos Scottish Chamber Orchestra och i Svenska Kammarorkestern i Örebro (1999–2002). Beamish är brittisk tonsättare av kammar-, vokal- och orkestermusik, symfonier och solokonserter. Exempel på hennes kammarmusik kan man få i Uppsala Kammarsolisters konsert den 15 april då de framför hennes Epilogue för stråkkvintett.