Torsdag 11 maj 19:00 | Uppsala Konsert & Kongress, Stora salen
Amerikansk/engelsk musikfest med Uppsala Kammarorkester. Peter Jablonski, piano. Rebecca Miller, chefdirigent.
Biljett: 340, 290, 145 kr (inkl. serviceavg.)
Dirigenten Rebecca Miller föddes i USA men bor numera i England. I denna säsongsfinal presenterar hon musik från de båda länderna. Konserten är även den sista hon leder i rollen som chefdirigent för Uppsala Kammarorkester.
Rebecca Miller, chefdirigent
Peter Jablonski, piano
Joan Tower: Fanfare for the Uncommon Woman nr 1Samuel Barber: Essay for Orchestra, nr 1 op. 12George Gershwin: Piano soloGeorge Gershwin: Rhapsody in BluePAUSAaron Copland: Appalachian Spring SuiteSamuel Coleridge-Taylor: Petite Suite de Concert op. 77
Här får vi också möta en av Sveriges internationellt hyllade pianister Peter Jablonski. Han har spelat med de främsta dirigenterna och orkestrarna i världen, har en unik repertoar och är känd för sin naturliga och lediga spelstil.
Vi får höra Peter Jablonski med Uppsala Kammarorkester i George Gershwins Rhapsody in Blue, som Gershwin själv har nämnt är ett porträtt av New York. Musiken gjorde succé direkt vid uruppförandet 1924 och med Rhapsody in Blue visade Gershwin att konstmusiken även kunde hämta inspiration från jazzen. Jablonski kommer även att spela några av Gershwins arrangemang för solopiano.
Som öppningsverk till denna säsongsfinal hör vi Joan Towers Fanfare for the Uncommon Women nr 1 och som är tillägnad alla äventyrliga kvinnor. Sammanlagt skrev Tower sex korta kompositioner i serien, inspirerade av Coplands Fanfare for the Common Man. Den första från 1986 som framförs här, är den mest populära.
Joan Tower började komponera under 1960-talet, en tid då konstmusiken var mansdominerad och följde traditionerna i Europa. Hon är den generation kvinnliga amerikanska kompositörer som utvecklade sin egen stil och banade väg för kommande generation.
Det är pampig, livfull och lättsam musik i Petite Suite av den brittiske tonsättaren Samuel Coleridge-Taylor. Han var en mycket produktiv kompositör som också arbetade som dirigent och undervisade. Mycket av det han skrev kan härledas till hans ursprung. Eftersom hans far kom från Sierra Leone, tog han gärna in afrikanska stildrag i den europeiska konstmusiken. Petite Suite från 1910, som är ett av hans mera kända verk, har dock en klassisk stil rakt igenom.
Copland tog istället inspiration från den amerikansk ursprungsbefolkningens danser och hymner i den balett han skrev 1944, Appalachian Spring. Copland skapade också en svitversion av baletten som uruppfördes 1945 och det är i den formen som musiken blev allmänt känd.
Rebecca Miller har hyllats för sitt energifyllda och övertygande orkesterarbete, samt för sin förmåga att kommunicera med konsertpubliken. Hon började sin musikerbana med pianostudier i hemlandet USA, därefter följde studier i dirigering i både USA och sedermera i England, där hon numera är bosatt. Rebecca Miller är idag chefdirigent för Bishop’s Stortford Sinfonia och första gästdirigent för Southbank Sinfonia.
Konserten är den sista Rebecca Miller leder i rollen som chefdirigent för Uppsala Kammarorkester, då hennes kontrakt nu löper ut. Framöver kommer Uppsalapubliken att få möta flera olika dirigenter som Uppsala Kammarorkester engagerar. Rebecca Miller kommer att bjudas in som gästdirigent under säsongen 2024–2025.