Söndag 19 mars 16:00 | Uppsala Konsert & Kongress, Sal B
Linnékvintetten kombinerar Musorgskijs mästerverk Tavlor på en utställning med ett nytt verk av den svenska David Björkman, Tarantino suite.
220 kr (inkl. serviceavgift)
Linnékvintetten kombinerar det klassiska och välkända verket Tavlor på en utställning av Musorgskij med ett nytt verk av den svenska tonsättaren David Björkman, Tarantino suite – An Exhibitionist at the Pictures. Musikaliska illustrationer av en konstutställning från mitten av 1800-talet och karaktärer i Tarantinofilmer!
Under konserten kommer tonsättaren David Björkman att berätta mer om musiken som framförs.
LinnékvintettenDavid Björkman, tonsättare
Robert Schumann: Kinderszenen, opus 15Arr. Peter KnudsvigDavid Björkman: Tarantino suite – An Exhibitionist at the PicturesModest Musorgskij: Tavlor på en utställningArr. Arthur Frackenpohl
Modest Musorgskijs mästerverk Tavlor på en utställning, är en musikalisk illustration till tio olika tavlor från en konstutställning 1874, ursprungligen en pianosvit men här spelas den i arrangemang för brassvintett.
Dirigenten och kompositören David Björkman har vid sidan av musiken ett stort filmintresse. Med Musorgskijs Tavlor på en utställning som förebild, gestaltar Björkman i musik några av filmskaparen Quentin Tarantinos mest minnesvärda karaktärer i Tarantino suite – An Exhibitionist at the Pictures, från 2021.
Min idé till verket Tarantino suite grundar sig i mitt stora filmintresse och min fascination av att några till synes enkla ord fästa på ett papper kan injicera så mycket energi och fantasi hos skickliga skådespelare att odödliga karaktärer skapas. Tarantino suite är en hommage till den briljante amerikanske filmskaparen Quentin Tarantino och hans många oförglömliga filmer, karaktärer och texter. Som format har jag gjort ett slags Tavlor på en utställning, en blinkning till Modest Musorgskijs mästerverk, men här hamnar istället några utvalda karaktärer i fokus. De varvas med ett promenadtema som kan symbolisera skaparen Tarantino, exhibitionisten själv, som alltid dyker upp, först som sist genom hela verket. Gestalterna avbildas efter sin egen inneboende kraft, deras emotionella grundförutsättningar; självsäker och ostoppbar som Jules, generös och sataniskt grym men samtidigt munter som Hans Landa. Avslappnad och ondskefull som Mr. Blonde, känslig och självömkande som Rick Dalton eller hämndlysten, desperat och oerhört sorgsen som The Bride. Verket avslutas med Skaparens tema och med ackord som får representera en hyllning till den tomma scenen, det oskrivna bladet – Le Carte Blanche. – David Björkman
Min idé till verket Tarantino suite grundar sig i mitt stora filmintresse och min fascination av att några till synes enkla ord fästa på ett papper kan injicera så mycket energi och fantasi hos skickliga skådespelare att odödliga karaktärer skapas.
Tarantino suite är en hommage till den briljante amerikanske filmskaparen Quentin Tarantino och hans många oförglömliga filmer, karaktärer och texter. Som format har jag gjort ett slags Tavlor på en utställning, en blinkning till Modest Musorgskijs mästerverk, men här hamnar istället några utvalda karaktärer i fokus. De varvas med ett promenadtema som kan symbolisera skaparen Tarantino, exhibitionisten själv, som alltid dyker upp, först som sist genom hela verket.
Gestalterna avbildas efter sin egen inneboende kraft, deras emotionella grundförutsättningar; självsäker och ostoppbar som Jules, generös och sataniskt grym men samtidigt munter som Hans Landa. Avslappnad och ondskefull som Mr. Blonde, känslig och självömkande som Rick Dalton eller hämndlysten, desperat och oerhört sorgsen som The Bride.
Verket avslutas med Skaparens tema och med ackord som får representera en hyllning till den tomma scenen, det oskrivna bladet – Le Carte Blanche.
Modest Musorgskij skrev pianosviten Tavlor på en utställning 1874 till minne av en konstnärsvän. Vid konstnären och arkitekten Viktor Hartmanns bortgång gjordes det en utställning med Hartmanns tavlor. Musorgskij var tagen över hans väns bortgång och utställningen gjorde honom så inspirerad att han därefter skrev pianosviten under en period av sex veckor. Verket har också blivit känt genom Ravels orkestrering 1922. Tavlor på en utställning inleds med ett återkommande tema kallat ”promenad” som skildrar hur åskådaren förflyttar sig mellan de olika tavlorna.
Linnékvintetten består av Alexander Lindh, trumpet, Paul Hägglöf, trumpet, Elinor Berg, horn, Birgitta Lagerstedt, trombon och Alexander Skylvik, tuba. Linnékvintetten har sedan 1986 varit ett dynamiskt inslag i svenskt musikliv. Ända sedan starten har ensemblen gått in för att förnya den svenska repertoaren för brasskvintett, vilket inneburit ca 40 uruppföranden av svensk musik. Ett tjugotal av dessa har Linnékvintetten beställt. Förutom egna konsertprogram i Uppsala Konsert & Kongress, så spelar Linnékvintetten med barn, för barn, med körer och inom vårdsektorn. Varje sommar sedan 30 år tillbaka framför ensemblen den uppskattade Tornmusiken från domkyrkans södra torn. Som en del i arbetet vid Musik i Uppland bildar medlemmarna i Linnékvintetten stommen i Uppsala Kammarorkesters brassektion.