Rebecca Miller
Pandemin lade sordin på hela förra spelåret, publiken stannade hemma, konserter bokades av, länder stängdes ner. För en musiker som Rebecca Miller, vars livsluft är att möta sin publik var det ett hårt slag. Men nu laddarhon upp för en magnifik vår.
Uppsala Kammarorkesters chefdirigent Rebecca Miller är förväntansfull. Hon slår ut med armarna och utropar ”Wonderful!” — Nu ligger vårens program för orkestern framför oss. Det känns jättekul, säger hon. Men vi håller fortfarande tummarna att det inte blir ytterligare en pandemisk våg. När Rebecca Miller kom till Uppsala och tog över chefsrollen som dirigent för orkestern, tog hon staden och musiklivet med storm. Dagens Nyheter var full av beundran, tyckte hon var ett kap och skrev att hon var ett ”karismatiskt krutpaket på pulten”. Nu har hon varit här i två år. Vilket är hennes intryck av orkestern? — Uppsala Kammarorkester är fantastisk! Jag trivs verkligen med den. Eftersom det inte bara är jag som dirigerar, känns den annorlunda varje gång, och det är spännande. Jag har inte arbetat med någon av Stockholmsorkestrarna, men jag är övertygad om att Uppsala Kammarorkester står mycket bra upp i konkurrensen.
Under våren leder Rebecca Miller tre konserter av säsongens sex. Varför ska Uppsalapubliken komma till UKK och lyssna? — För det första: Upplevelsen av att lyssna på musik som skapas här och nu! En levande konsert är en av få platser för lyssnande och tänkande, där din fantasi får leva ut. Att koppla bort allt utanför och bara njuta av vackra ljud. Världen stannar för ett ögonblick.
Gabriela Lena Frank
En annan stor anledning är naturligtvis att Uppsala Kammarorkester har så mycket bra musik att bjuda på, menar hon. Nyskriven musik, klassisk musik, välkänd musik och musik som aldrig spelats i Europa tidigare. I de program Miller varit med om att sätta ihop finns två trådar. Verk av den amerikanska kompositören Gabriela Lena Frank, som är en nära vän, kommer att framföras vid två tillfällen, liksom musik av Edward Elgar, den engelske nittonhundratalskompositören. — Gabrielas musik är sa rik. Hon är av multikulturell härkomst; peruansk, kinesisk och litauiskjudisk. Och det avspeglas i hennes musik. Concertino Cusqueño, som framförs i februari, är baserad på verk av den engelske pianisten och kompositören Benjamin Britten. Stycket smälter samman två musikaliska idéer: Traditionell peruansk religiös musik och Brittens violinkonsert. — Gabriela tänker sig att hon tar med Britten, som hon beundrar djupt, till Peru. Hon visar honom runt, går till marknader, smakar maten, åker runt i landet. Hon fantiserar hur han blir fascinerad över litteraturen och musiken.
Allmänna sångenFoto: Lisa Eelsoo
Även i den sista konserten för säsongen återkommer verk av Frank. Pachamama Meets an Ode, är ett stycke som far europeisk premiär i Uppsala. — Pachamama betyder moder jord och musiken har klimatförändringarna som tema. Gabriela menar att vi inte kan ducka för de stora frågorna i var tid och vill använda sin konst för att uppmärksamma dem, berättar Miller. Verket är skrivet som en kommentar till Beethovens Symfoni nr 9, som vi får höra under samma konsert. I symfonin förenas Uppsala Kammarorkester med kören Allmänna sangen. Beethovens nionde symfoni hade premiär redan 1824. Varför är den fortfarande relevant? — Därför att den handlar om frihet, jämlikhet och medmänsklighet! Att vi förenas av glädje, för tröst, för att hämta styrka. Vi behöver ständigt bli påminda om vikten av att vara tillsammans.
Edward Elgar
Men det finns även en andra tråd genom Millers säsongsprogram, och det är den engelske kompositören Edward Elgar, vars verk spelas vid två tillfällen.
– Jag växte upp i USA och precis som de flesta andra kände jag till hans cellokonserter och möjligtvis Pomp and Circumstance. 1999 flyttade jag till England, där den brittiska kulturen formligen osar av Elgar. Jag köpte varenda inspelning jag kunde hitta, för att jag ville lära mig allt om denna starka tradition. Sedan var jag fast. Nu vill jag föra honom ut i den övriga världen, jag vill att svenskarna ska upptäcka hans musik.
– Enigmavariationerna som står på programmet i februari, är ett av Elgars mest älskade verk. Stycket består av gåtfulla musikaliska porträtt av några av hans vänner. Mycket karaktär, mystik och mycket brittiskt. Lovely! Introduction and allegro som spelas I februari, skrev Elgar till nybildade London Symfoniorkester för att de skulle få visa upp sin virtuositet. Nu är det vår tur att göra det, skrattar hon.
Klara Hellgren
Samma konsert inleds med lettländaren Pēteris Vasks Violinkonsert, ett enda långt stycke som har tystnad som tema. Uppsala Kammarorkesters konsertmästare Klara Hellgren är solist.
— Violinkonserten är mycket stämningsfull och extremt svar att spela. Att höra Klara spela solopartierna är helt underbart. — Det finns så många anledningar att komma och uppleva den fantastiska musiken orkestern bjuder på. Du behöver inte ha några förkunskaper, du behöver inte klä upp dig, du behöver inte tänka på något, bara kom och njut av musiken i stunden, uppmanar Rebecca Miller.
Läs mer om alla vårens konserter med Uppsala Kammarorkesters i kalendariet.