Intervju med Gérard Korsten

Gérard Korsten en väletablerad dirigent på den internationella musikscenen med uppdrag vid många av de kända operahusen och symfoniorkestrarna runtom i världen. Han är också något av en kosmopolit. Han är född i Pretoria i Sydafrika, är österrikisk medborgare, bor i Zürich i Schweiz men tillbringar sedan många år somrarna i Toscana. Det är där vi hittar honom en vacker sensommardag för att prata om Uppsala Kammarorkester.

Porträttbild på Gérard Korsten taget av Marco Borggreve.

Porträttbild på Gérard Korsten taget av Marco Borggreve.

– Jag har så många fantastiska minnen från mina år i Uppsala. Ett som jag minns särskilt är från 1993, året före jag började som chefdirigent. Det var ett sånt där magiskt möte när jag ledde orkestern och var solist i en violinkonsert av Joseph Haydn. Kontakten mellan mig orkestern blev omedelbar, och det var sannolikt därför jag fick erbjudandet att bli chefdirigent.

Gérard Korsten var trettiofyra år när han tillträdde som den första chefdirigenten för Uppsala Kammarorkester. Under de där åren i mitten av 1990-talet utvecklades han och orkestern tillsammans och deras nära relation skapade en trygghet som gjorde båda starkare.

– Vi vågade ta ut svängarna och kunde vara personliga. Vi ville också ge oss på intressant och ibland utmanande repertoar som ställde höga krav på oss alla. Det skapade både engagemang och gemenskap.

Att varva välkänd repertoar med mindre känd och även nyskriven musik är fortfarande viktigt för Gérard Korsten. När han nu återvänder den 11 april får vi bland annat vara med om uruppförandet av Albert Schnelzers andra violinkonsert.

– Det ska bli mycket spännande och roligt. Jag träffade Albert i Konserthuset i Stockholm 2017 under Weekendfestivalen som tillägnades hans musik. Jag dirigerade vid det tillfället Gävle Symfoniorkester i hans oboekonsert och vi fick mycket bra kontakt. Jag är säker på att publiken kommer att älska hans nya violinkonsert, säger Gérard Korsten entusiastiskt.

Den klassiska repertoaren var under hans år som chefdirigent ändå viktigast. Ett verk som återkom och var en del av uppbyggnaden av orkesterns kapacitet var Mozarts Symfoni nr 35, den så kallade ”Haffner”, beställd av borgmästaren i Salzburg, Siegmund Haffner.

– Jag ser mycket fram emot att få göra den här symfonin igen. Den är ett mästerverk! Liksom Prokofjevs klassiska symfoni inspirerad av Joseph Haydn. Särskilt kul är det också att vi spelar en uvertyr av Elfrida Andrée, som ju var en pionjär bland kvinnliga svenska kompositörer.

Gérard Korsten har dirigerat över 100 olika orkestrar och menar att Uppsala Kammarorkester har en unik och egen klang.

– Orkestern klingar oerhört vackert! Kultiverat, ändå med så mycket passion! Jag känner ju musikerna personligen, vilket är fantastiskt. Det blir ingen stress och vi kan fokusera på musiken. För det är den allt handlar om, säger Gérard Korsten innan han lägger på och går ut i sin toscanska trädgård.

Läs mer om konserten med Gérard Korsten den 11 april kl 19:00.