Torsdag 15 februari 19:00 | Uppsala Konsert & Kongress, Stora salen
Romantisk musik för trombon och orkester samt jordens klagosång med Uppsala Kammarorkester.
325, 275 eller 130 kr
Alexander Hanson
Mikael Rudolfsson, trombon
Olov Franzén (f. 1946): Lamento di Terra Ferdinand David (1810-1873): Concertino för trombon och orkester op. 4 Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791): Symfoni nr 41 ”Jupiter”
Välkommen till samtal med Mikael Rudolfsson innan konserten, kl 18.20-18.40 i stora salen, konsertbiljett gäller.
Romantisk musik för trombon och orkester, en raritet på orkesterrepertoaren.
Ferdinand David komponerade Concertino 1837 tillägnat en vän som, precis som Ferdinand, spelade i konserthuset i Leipzig. Som solist här i Uppsala får vi höra Mikael Rudolfsson som 2014 vann Signalpriset och som tidigare samarbetat med brasset i Uppsala Kammarorkester — Linnékvintetten. Han har gjort en kometkarriär med bas i Hannover med regelbundna turnéer runtom i Europa. Nyligen blev han medlem i den framstående ensemblen Klangforum i Wien.
Dirigenten Alexander Hanson har utbildats vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och Sibeliusakademin i Helsingfors där han med högsta betyg utexaminerades 2004. Alexander Hanson är återkommande gästdirigent hos de flesta framstående orkestrarna i Norden men har även dirigerat i London och Bryssel.
Från Uppland kommer tonsättaren Olov Franzén, hans komponerande sträcker sig från solostycken till verk för stor orkester och kör. I flera av hans kompositioner vill han få uppmärksamhet till dagens världsproblem såsom miljöförstöring, våld och krig, även i kvällens verk, ”Lamento di Terra”.
Så här skrev UNT efter uruppförandet 2007. ”Olov Franzéns Lamento di Terra (Jordens klagosång) för symfoniorkester. Att i toner uttrycka veklagan över förgången och för den delen pågående vanskötsel av människans hemplanet och förhoppningar om en bättre framtid kräver både kunnighet och fantasi. Olov Franzén besitter dessa i rikt mått. Framför allt de mörka klangfärger han lockade ur stråkar, blåsare och slagverk var oerhört spännande. De kontrasterande ljusa klangerna hade ett nästan överjordiskt skimmer. Så pendlade musiken, i skiftande nyanser, taktarter och tempi mellan mörker och ljus för att till sist sluta i ett (lysande) kort frågetecken. Detta var ett enastående musikaliskt debattinlägg i en ödesdiger aktuell fråga.”
Passa på att få inblick i orkesterns arbete inför konserten. På onsdag den 14 februari mellan 11.50 – 12.50 öppnas dörrarna till repetitionen med Alexander Hanson som dirigent.
Dirigent: Alexander Hanson