Torsdag 27 september 19:00 | Uppsala Konsert & Kongress, Stora salen
Ung prisad solist spelar med Uppsala Kammarorkester.
325 kr, 275 kr eller 130 kr (inkl. serviceavgift)
Giedrė Šlekytė
Sebastian Stevensson, fagott
Raminta Šerkšnytė: De profundis för stråkorkester Kim Hedås: Signs för solofagott Carl Maria von Weber: Fagottkonsert i F-dur Georges Bizet: Symfoni i C-dur
Konsertintroduktion kl 18.20
Sebastian Stevensson
Fagotten är ett alldeles fantastiskt soloinstrument! Varma sångbara linjer, virtuositet, kraft, elegans och lekfullhet.
Den mest kända solokonserten för fagott är Mozarts, men det finns faktiskt en rad andra konserter som kan lyftas fram i ljuset, dit hör Carl Maria von Webers fagottkonsert. I sin charmfulla Fagottkonsert lyfter Weber verkligen fram fagottens solistiska kvaliteter. Det var också med den konserten som den unge fagottisten Sebastian Stevensson 2016 tilldelades Sveriges största och mest prestigefyllda pris för klassiska musiker, Solistpriset, som delas ut vartannat år av Kungliga Musikaliska Akademien. Direkt för Sebastian Stevensson har Kim Hedås komponerat Signs för solofagott som uruppfördes i Berwaldhallen 2016. Det var en beställning från Sveriges Radio P2 Live och Kim Hedås har beskrivit att idén bakom Signs ”utgår ifrån skriftens mening: hur skriften förändras när nytt kommer till, hur den ursprungliga betydelsen skiftar allteftersom skriften växer fram”.
Det är inte bara fagotten som står i centrum vid den här konserten, utan också musiklandet Litauen, som tillsammans med de övriga baltiska länderna under 2018 firar hundra år av självständighet.
Både kvällens dirigent Giedrė Šlekytė och tonsättaren Raminta Šerkšnytė kommer från Litauen. Giedrė Šlekytė har framträtt med många av Europas mest framstående orkestrar och här inleder hon torsdagskvällen tillsammans med Uppsala Kammarorkester i landsmaninnan Raminta Šerkšnytės melodiskt fantasifulla och rytmiskt spännande De profundis för stråkorkester.
På Giedrė Šlekytės önskelista stod också George Bizets Symfoni i C-dur. Både Bizet och Carl Maria von Weber är för många mest kända för sina berömda operor (Carmen av Bizet och Webers Friskytten tillhör världens mest älskade musikdramatiska verk) men nu får vi tillfälle att upptäcka andra sidor hos de båda kompositörerna. Bizet hade fyllt sjutton år och studerade ännu för Charles Gounod på Paris-konservatoriet när han komponerade sin symfoni i C-dur 1855. Han betraktade den som en studieuppgift och hade själv inga tankar om att den skulle uppföras. Lyckligtvis plockades den fram ur gömmorna och legendariske dirigenten Felix Weingartner uruppförde symfonin i Basel 1935. Redan i den har musiken märks den melodiska uppfinningsrikedom som senare blommade ut i Carmen.
Med varm och stor orkesterklang och en stilbredd från tidig barock till samtida musik kan Uppsala Kammarorkester konsten att trollbinda sin publik. Orkestern är av många ansedd som en av Sveriges främsta. Uppsala Kammarorkester grundades av Carl Rune Larsson och bestod då av en blandning av professionella musiker och amatörer. Genom åren har orkestern utvecklats till en helt professionell kammarorkester på högsta nivå.
Under säsongen 2018-2019 gör vi en minnesresa men det blir även uruppförande och nya spännande solister. Tre chefdirigenter som har haft stor betydelse för orkestern gästspelar under jubileumssäsongen, Gérard Korsten, Howard Shelley och Paul Mägi.
Välkommen på konsert!