Torsdag 29 september 19:00 | Uppsala Konsert & Kongress, Stora salen
Uppsala Kammarorkester bjuder på musik av Ligeti, Lutosławski och Schubert. Dirigent: Nuno Coelho Solist: Carolin Widmann, violin
Biljett: 340, 290, 145 kr (inkl. serviceavg.)
Dirigenten Nuno Coelho och violinisten Carolin Widmann gästar Uppsala Kammarorkester och bjuder på ett mångfacetterat, utmanande och vackert program.
Nuno Coelho
Carolin Widmann, violin
György Ligeti: Concert RomânescGyörgy Ligeti: ViolinkonsertWitold Lutosławski: Musique funèbre Franz Schubert: Symfoni nr 8 i h-moll ”Den ofullbordade”
Två betydande 1900-talstonsättare, Polarpristagare och banbrytare i sin samtid. Både Ligeti och Lutosławski fick många utmärkelser och priser, de inspirerades i sina tidiga verk av folkmusik, utvecklade egna kompositionstekniker och hade kopplingar till Sverige under 60-talet.
György Ligeti ungersk-österrikisk experimentell tonsättare med ett driv som bland annat ledde till nya kompositionstekniker. Kvällen inleds med ett tidigt verk från 1951 där Ligeti kombinerar konstmusik med folkmusik från barndomens Karpaterna.
Sedan hör vi Ligetis virtuosa violinkonsert från 1993. Denna påhittiga och kraftfulla violinkonsert, ger solisten en rejäl utmaning och bjuder med lyssnaren på en fascinerande resa i olika klanglandskap. Som solist får vi höra den hyllade och mångsidiga violinisten Carolin Widmann. Hon har bland annat utsetts till ”Årets musiker” vid International Classical Awards och fått Bayerischer Staatspreis för sin individualistiska och exceptionella musikalitet. Hon har samarbetat med flera av världens ledande orkestrar och framträder regelbundet som kammarmusiker.
Den polske tonsättaren Witold Lutosławskis stråkmusik komponerad mellan 1954 och 1958 ”Musique funèbre” är en hyllning till Bela Bartók, den enda tonsättaren som Lutosławski någonsin tillägnade ett verk. Det expressiva stycket för stråkar byggt på tolvtonsteknik blev en vändpunkt i hans karriär och fick uppmärksamhet världen över.
Till andra delen av konserten lämnar vi 1900-talets experimentella kreativitet och tar oss till den romantiska genren och 1822. Franz Schuberts åttonde symfoni eller så kallade ”ofullbordade” symfoni. Trots att symfonin av okänd anledning inte avslutades av Schubert så har den blivit ett av hans mest älskade verk.
Kvällen dirigeras av den unge portugisiske dirigenten Nuno Coelho som första gången besöker Uppsala. Han har på kort tid etablerat sig som ett välkänt dirigentnamn. Han har uppträtt i konserthus från Argentina och Kina till Mexico och Japan, och gästar ständigt europeiska orkestrar.
After spending some time in Romania in 1949/50, studying at the Folklore Institute in Bucharest, I participated in several trips to record partly Romanian, partly Hungarian folk music (in Covasint near Arad and in Inaktelke near Cluj in the region of Kalotaszeg). The present four-movement concerto for orchestra (with string and wind solos) is based on a large number of Romanian folk tunes recorded by me, most of which exist on wax cylinders and records of the Bucharest Folklore Institute… The ‘Romanian Concerto’ reflects my deep love of Romanian folk-music (and of Romanian-Ianguage culture absolute). The piece was banned at once and not performed until many decades later.’György Ligeti, in September 2000
After spending some time in Romania in 1949/50, studying at the Folklore Institute in Bucharest, I participated in several trips to record partly Romanian, partly Hungarian folk music (in Covasint near Arad and in Inaktelke near Cluj in the region of Kalotaszeg). The present four-movement concerto for orchestra (with string and wind solos) is based on a large number of Romanian folk tunes recorded by me, most of which exist on wax cylinders and records of the Bucharest Folklore Institute… The ‘Romanian Concerto’ reflects my deep love of Romanian folk-music (and of Romanian-Ianguage culture absolute). The piece was banned at once and not performed until many decades later.’