Franskt med Ferschtman

Datum:

Plats: Uppsala Konsert & Kongress, Stora salen

Biljettinfo: 325 kr, 275 kr eller 130 kr (inkl. serviceavgift)

Köp biljett

Uppsala Kammarorkester

Porträttbild på Rebecca Miller.

Rebecca Miller

Dirigent

Rebecca Miller

Solist

Liza Ferschtman, violin

Program

Andrea Tarrodi: Zephyros
Camille Saint-Saëns: Violinkonsert nr 3
Johannes Brahms: Symfoni nr 2

Öppen repetition onsdag 24 oktober kl 11.50-12.50, fri entré.

Uppmärksammad kompositör

Den här konserten inleds med Andrea Tarrodis Zephyros, som var ett av två vinnarverk vid Uppsala Tonsättartävling 2010 som också blev hennes genombrott som tonsättare.

Idag är Andrea Tarrodi en av Sveriges mest spelade och uppskattade kompositörer. Hennes musik har spelats vid berömda Proms i Albert Hall i London och Tonsättarweekend i Konserthuset Stockholm våren 2018.

Musikalisk passion

Porträttbild på Liza Ferschtman.

Liza Ferschtman

Färgrik, impressionistisk, franskinfluerad är ord som ibland används för att beskriva Andrea Tarrodis musik. Här kombineras hennes Zephyros (se dikt nedan) med musik av Camille Saint-Saëns. Han var med och bildade Société Nationale de Musique, som skulle försvara Frankrikes musikliv mot det tyska inflytandet. Violinkonserten från 1880, skriven för vännen och violinvirtuosen Pablo de Sarasate, är ett av hans mest omtyckta verk vid sidan av andra pianokonserten, operan Simson och Delila och den välkända Svanen ur Djurens karneval. Här finns också allt man kan önska sig av musikalisk passion, vackra melodier och glödande virtuositet.

Som solist hör vi den nederländska violinisten Liza Ferschtman som etablerat sig som en eftertraktad solist och kammarmusiker. Med självklarhet likt en naturlag har hon en förmåga att lyfta fram melodiernas inneboende kraft och ge musiken uttrycksfull laddning.

Det är härligt här

Precis som Saint-Saëns påverkades Johannes Brahms starkt av allt som hände omkring honom. Sommaren 1877 hyrde han ett hus i den vykortsvackra byn Pörtschach am Worthersee. ”Det är härligt här”, skrev han till sin förläggare Fritz Simrock strax efter ankomsten. Även om musik inte alls behöver återspegla en tonsättares egen sinnesstämning vid själva komponerandet, finns det något i Brahms andra symfoni som vittnar om en ljus period i hans liv. Han skickade ett utdrag av symfonin till sin gode vän Theodore Billroth, som efter att ha spelat igenom första satsen skrev tillbaka till Brahms: ”Här hörs alla porlande bäckar, den blå himmeln, solsken och svala gröna skuggor. Det måste vara vackert i Portschach.”

Zephyros

I Andrea Tarrodis Zephyros har hon tagit inspiration från Dan Anderssons dikt ”Sång till västanvinden”.

Läs den här: 

Åh, dansa, sommarstorm med djupa orglars brus och dansa hem till Lotalam och Stenbrobergets häll!
Smek barndomsdalen, starke vän, i julis heta ljus när Mattao och Luossa färgas röda i kväll.
Du stora storm, du är min själ, och du är utan bo, du sett för mycket för att vila mer.
Men hälsa allt som andas i tysta dalars ro och säg mig alla under som där sker!
Ty när du kommer dansande jag hör en gammal sång, en psalm, ett skratt, en snyftning från myrarna och sjön.
Tag om och om refrängen, jag vill sitta natten lång vid öppna dörrar stilla som i bön.
Din sång i natt är stoj och glam ur glädjedruckna hus och låt av horn, fiol och flickors skratt.
Och det som ej har ord det är förborgat i ditt sus och sång som ej har toner har din natt!
O, västanstorm, en gång när jag är kvitt med vägen min och stilla vid den mörka dörren står,
då skall du liksom be för mig när jag tyst går in  i det land dit sol och nätter icke når.
/Dan Andersson (1918)

Rebecca Miller

Vi gläds åt dirigenten Rebecca Millers återbesök efter förra säsongens lyckade möte med Uppsala Kammarorkester! Rebecca har hyllats för sitt energifulla och övertygande arbete på dirigentpulten av både publik och press. Hennes unika kommunikation med publik i alla åldrar har resulterat i flera engagemang runtom i hemlandet USA och utomlands. Rebecca började sin musikerbana med studier i piano, därefter följde studier i dirigering både i USA och i England. Hon har dirigerat en lång rad orkestrar i USA och England, där hon numera är bosatt.

Rebecca Miller är idag chefdirigent för Bishop’s Stortford Sinfonia och första gäst-dirigent för Southbank Sinfonia. Hon är också ledare för orkestrarna vid Royal Holloway University i London, där hon byggt upp orkesterprogrammet till nya nivåer. Bl a har hon initierat ett samarbete med London Mozart Players och även med London Philharmonic Orchestra, som hon är en återkommande gäst hos. Rebecca har också initierat program som syftar till att genom musik bygga broar mellan olika fakulteter inom universitetet för att inspirera till tvärvetenskaplig forskning.

Uppsala KammarorkesterEn logotyp med texten Uppsala Kammarorkester 1968-2018 och i mitten 50 år

Med varm och stor orkesterklang och en stilbredd från tidig barock till samtida musik kan Uppsala Kammarorkester konsten att trollbinda sin publik. Orkestern är av många ansedd som en av Sveriges främsta. Uppsala Kammarorkester grundades av Carl Rune Larsson och bestod då av en blandning av professionella musiker och amatörer. Genom åren har orkestern utvecklats till en helt professionell kammarorkester på högsta nivå.

2018 fyller Uppsala Kammarorkester 50 år!

Under säsongen 2018-2019 gör vi en minnesresa men det blir även uruppförande och nya spännande solister. Tre chefdirigenter som har haft stor betydelse för orkestern gästspelar under jubileumssäsongen, Gérard Korsten, Howard Shelley och Paul Mägi.

Välkommen på konsert! 

 

Tillbaka