Söndag 22 januari 16:00 | Uppsala Konsert & Kongress, Sal B
Uppsala Kammarsolister och cellisten Marko Ylönen med musik av finska tonsättare, Rautavaara och Nordgren.
Biljett: 220 kr (inkl. serviceavgift)
Ensemblen består av Nils- Erik Sparf, violin, Brusk Zanganeh, violin, Øyvor Volle, violin, Ylvali McTigert Zilliacus, viola och Per Nyström, cello.
Efter konserten bjuder musikerna in till ett femtonminuters “Eftersnack/reflektioner”.
Pehr-Henrik Nordgren: Sonata for solo celloFelix Mendelssohn: Stråkkvartett nr 4 i e-moll, op. 44PausEinojuhani Rautavaara: Unknown Heavens, stråkkvintett
Vid sidan av Sibelius är Einojuhani Rautavaara en av Finlands främsta tonsättare. Han skrev en stor mängd musik i olika uttryck. Denna hans första stråkkvintett, Unknown Heavens från 1997, har fått sitt namn från ett tidigare verk för manskör och är hämtad från en dikt av Arthur Rimbaud. Rautavaara fick en beställning av Kuhmofestivalen att skriva en stråkkvartett, men som Rautavaara skrev “… verket verkade få en egen vilja, den ville ha två cello…”.
Konserten gästas av den flerfaldigt prisbelönade cellisten Marko Ylönen från Finland. Marko har framträtt som solist och kammarmusiker i såväl Europa som i övriga delar av världen. Sedan 2009 är han professor i kammarmusik vid Sibelius-Akademin i Helsingfors och han ger masterclasses i bland annat Sverige, Österrike, USA och Australien.
Vi får höra Marko i Rautavaaras “Unknown Heavens” och även i ett soloverk av den finska kompositören Pehr Henrik Nordgren som levde mellan 1944-2008. Nordgren använde sig av flera samtida kompositionstekniker men även folkmusik fick inflytande i hans verk. På 70-talet studerade han i Tokyo och lyssnade på japansk folkmusik och från finländsk folkmusik kom han bl a att använda folkmusikinstrument i sina verk. Sonat för solocello uruppfördes 1992 av Marko Ylönen.
Den här säsongen väljer Uppsala Kammarsolister att spela Felix Mendelssohns alla stråkkvartetter. Här kan du följa honom i olika kompositionsfaser från skapandet som tonåring till hans sista strax innan hans död 1847.
Genomgående i Mendelssohns stråkkvartett i e-moll finns en melankolisk känsla men den har också uppfinningsrikedom och rytmiska överraskningar. Den långsamma satsen är som en bitterljuv sång.