Söndag 15 mars 16:00 | Uppsala Konsert & Kongress, Sal B
Konserten är inställd pg a sjukdom. Haydn, Beethoven och nytt skapande med Uppsala Kammarsolister.
215 kr (inkl. serviceavgift)
Joseph Haydn: ur Jesu sju sista ord på korset Mats Larsson Gothe: In modo Lidico Ludwig van Beethoven: ur Stråkkvartett nr 15 ”Heiliger dankgesang” Antonín Dvořák: Stråkkvintett i a-moll, op 1
Mats Larsson Gothe
Uppsala Kammarsolister i en konsert med fokus på skapandets kraft där publiken får uppleva en modern tolkning av Beethovens stråkkvartett, musik om Jesu lidande och ungdomsverk.
I Uppsala Kammarsolisters satsning med nyskrivna musikaliska kommentarer på Beethovens stråkkvartetter, säsongen 2017/2018, fick Mats Larsson Gothe i uppdrag att kommentera Beethovens stråkkvartett nr 15. Så här skrev Mats i programbladet den 25 februari om uruppförandet av “In modo Lidico”. :
“Jag glömmer aldrig när jag första gången hörde den långsamma satsen ur Beethovens 15:e stråkkvartett. Jag satt en sen kväll i biblioteket på Ingesunds Musikhögskola och lät musiken förflytta mig ur tid och rum. Något vackrare och samtidigt så egensinnigt hade jag aldrig hört. Det var som om Beethoven knöt ihop både dåtid och framtid i sitt kyrkotonala, lydiska, tonspråk. Man talar ofta om Beethovens avantgardistiska sida, den kraftfullt chockerande, men här möter vi en oändligt känslig sida av honom. En övermåttan lyrisk musik som beskriver en slags inre revolution. Musik som tycks förebåda både Ligetis diatoniska mikropolyfoni eller ”modala” tonsättare som Karin Rehnqvist eller Anders Eliasson – lika mycket som den knyter an till gamla mästare som Palestrina.
Jag betraktar mitt korta stycke som ett embryo som skulle kunna byggas ut till ett längre verk. De formella ramarna finns där – introduktion, exposition, genomföring, coda – men jag känner att det finns mycket mer att utvinna ur denna diatoniska polyfoni. Beethoven sådde ett frö år 1825 som ännu kan växa – långt in i framtiden.”
Antonín Dvořák fick aldrig höra sin egen skapelse, Stråkkvintetten med opus nr 1. Det är ett ungdomsverk från 1861 men uruppfördes först 1921. Men Stråkkvintetten op 1 kom ändå att bidra till hans kommande karriär.
Joseph Haydn tyckte inte att det var en lätt uppgift när han fick en beställning av katedralen i Cadiz på 1780-talet. Han skulle skapa musik med de ord ur de fyra evangelierna som Jesu ska ha yttrat före sin död på korset på Golgata. Men det musikaliska skapandet gjorde succé, det blev ett tidlöst och innerligt musikstycke.
En av landets främsta stråkensembler, Uppsala Kammarsolister, består av Klara Hellgren, violin, Bernt Lysell, violin, Ylva-Li Zilliacus, viola, Per Nyström, cello och Nils-Erik Sparf, violin. Ensemblens repertoar sträcker sig från barock till nutida musik och ensemblen hyllas ofta, inte minst internationellt, för sina fantasifulla och personliga tolkningar.
Varje spelår utarbetar de omsorgsfullt en kammarmusikserie som ofta besöks av välkända gäster. Det är en serie som Uppsalapubliken uppskattar och gärna återvänder till, år efter år. Serien dubbleras på Konstakademien i Stockholm i samarrangemang med Konstakademien.
Uppsala Kammarsolister är en av Musik i Upplands tre ensembler. Ensemblen utgör också stommen i Uppsala Kammarorkesters stråksektion.
Den här konserten ingår i projektet Kulturkompis som arrangeras av Studieförbundet Bilda.
Boka plats genom att mejla din förfrågan till biljettkassa@ukk.se. Ange vilken konsert ni önskar gå på, hur många platser, samt i vilket namn bokningen ska göras.
OBS! Begränsat antalet platser. Platserna är reserverade när biljettkassan har bekräftat bokningen. Biljetterna hämtas ut i biljettkassan av den person som mejlat. Alla biljetter måste hämtas ut i Uppsala Konsert & Kongress biljettkassa mot uppvisande av Kulturkompiskort senast 20 minuter före konsertstart.
Läs mer om Kulturkompis på denna sida.