Mona Gunnarsson. Foto: Stewen Quigley
Jubileet är avslutat och den nya säsongen ska strax dra igång. Uppsala Kammarorkester har firat ett halvt sekel som orkester i ett helt år. Man kan tro att jubilaren möjligtvis skulle känna sig lite spak efter festligheterna. Men det är en pigg 51-åring som spelar upp.
Orkesterchefen Mona Gunnarsson berättar om det kommande spelårets program. En säsong som bjuder på unga solister och gamla klassiker. Inte minst en 250-årig gigant, Ludwig van Beethoven.
– Jag är jättenöjd med vårt 50-årsjubileum, säger Mona Gunnarsson, orkesterchef för Uppsala Kammarorkester. Det blev så bra att vi valde att fira hela året istället för att ha en enda födelsedag. Vi kunde knyta ihop säcken på olika sätt.
Välkända ansikten och favoritstycken kom tillbaka under jubileumsåret. Några av de musiker som var med från allra första början gästade sin forna orkester, precis som de tidigare chefdirigenterna, som Paul Mägi, Gérard Korsten och Howard Shelley.
Men nu står en ny säsong för dörren, ett nytt program – och en ny chefdirigent.
– Ja, den stora nyheten måste man ju ändå säga är att vi har fått en ny chefdirigent, Rebecca Miller. Vi har arbetat med henne vid ett flertal tillfällen tidigare. Senast vid avslutningskonserten i maj i år, så vi har fått ”känna” på henne innan.
Den Kalifornienfödda engelsk-amerikanska dirigenten Rebecca Miller inleder sitt treåriga uppdrag som chefdirigent hösten 2019. Förutom uppdraget i Uppsala är hon anställd som Associate Conductor vid Southbank Sinfonia i London. Hon är också Principal Conductor vid Bishop´s Stortford Sinfonia och ledare för dirigentutbildningen vid Royal Holloway University of London.
– Det känns jätteroligt att vi har fått henne som chefdirigent. Rebecca är en fantastiskt duktig dirigent och har en härlig, öppen personlighet, som både publiken och orkestern uppskattar. Jag tror att hon kommer att tillföra mycket energi till orkestern – och till Uppsala!
Spelåret 2019–2020 innehåller en hel del spännande musik, lovar Mona. I ungefär ett år har hon jobbat med att få ihop årets serie. Att lägga ett säsongsprogram är ett tålmodigt och tidskrävande arbete. Det är många bitar som ska passa ihop.
– Orkestern har ju ett programråd, där vi bollar olika idéer. Som vanligt har vi flera olika teman vi har jobbat med. Det kan börja med att någon har ett förslag på ett musikstycke eller en kompositör. Någon kanske har önskemål på en speciell solist eller dirigent. Det blir till frön som serien växer ur.
Ofta är det tillfälligheter som styr att serien blir som den blir. Det är som att lägga ett pussel, menar Mona.
– Det gäller ju att artisterna vi vill ha, kan spela de datum vi önskar. Ofta har de, i sin tur önskemål på repertoar eller ytterligare gäster, så att programmet kan ta många vändningar innan det sitter. Det viktigaste är att serien är så varierad som möjligt så att vi täcker in många av publikens smakriktningar.
Det kommande spelåret har flera olika teman. Som vanligt är det en balans mellan gammalt och nytt, välkända stycken och lite mer ospelade kort. Det blir ovanligt mycket 1900-tal, berättar Mona. Och många unga solister som gäster. Det är ett vitalt program, tycker hon.
– 1900-talet och förra sekelskiftet är en spännande tid. Tonsättarna sökte nya former och nya klanger. Det var en dynamisk tid och jag är själv väldigt förtjust i de olika musikaliska uttryck som utvecklades då.
Den 19 mars bjuder orkestern på Sydliga vindar, ett program helt och hållet med 1900-talskompositörer. Gästspelar gör den unge venezuelansk-amerikanske dirigenten Ilyich Rivas.
– Ilyich har själv varit tongivande i att skapa programmet. Det innehåller bland annat balettmusik av Manuel de Fallas med spanska danser och andalusisk folkmusik, berättar Mona. Just det verket är komponerat på beställning av den berömde koreografen Sergei Diaghilev, precis som Stravinskys Pulcinella var, som spelas vid samma tillfälle, förklarar Mona.
Ett annat spännande program som också till största delen rör sig runt förra sekelskiftet, är Poesi och saga. Programmet innehåller musik av impressionisterna Maurice Ravel, Claude Debussy, och så Franz Schrekers balettmusik Der Geburtstag der Infantin, inspirerad av Oscar Wildes roman.
– Oscar Wilde var i sin tur inspirerad av en 1600-talsmålning och Schrekers balettmusik var beställd av dansare. Stycket uruppfördes som ett allkonstverk vid en konstutställning 1908, berättar Mona och fortsätter:
– 1900-talet går också igen på hemmaplan. I Svenska favoriter i oktober presenterar vi svensk musik från just förra århundradet. Det blir lite av varje, vi har samlat en lång rad representativa tonsättare, så många som vi fick plats med faktiskt. Till konserten har vi bjudit in professorn i musikvetenskap i Uppsala, Mattias Lundberg. Han kommer att fungera som kvällens ciceron.
Vi hittar ännu fler 1900-talskomponister i generalprogrammet. Till exempel Samuel Barber i höstens inledande konsert med den endast 19-årige violinsolisten Johan Dalene från Norrköping, en av de unga solister som gästar orkestern denna säsong. Lucie Horsch är en annan ung solist som haft stora framgångar på sitt instrument, blockflöjt. Henne hör vi i programmet Flöjter och fågelsång i mars.
Dynamisk, det kan även gälla som rubrik för ett annat tema under spelåret. 2020 hyllar nämligen hela musikvärlden Ludwig van Beethoven, med anledning av 250-årsdagen av den store och egensinnige musikskaparens födelse.
Beethoven är en av Monas personliga favoriter, och är ständigt aktuell. Och även om han är ofta spelad, kan man upptäcka nya saker i musiken, tycker hon. Han blev själv bara 56 år gammal, men hans musik kommer att leva för evigt, förutspår hon, den har haft enorm påverkan genom historien. Beethovens musik är också bra för orkestern att spela – som medicin, menar Mona och skrattar:
– Ja, Beethoven erbjuder musikerna utmaningar. Det är ganska petigt att spela hans musik, man måste repetera ganska mycket för att komma fram till rätt frasering. Musiken passar också i storleken väl för en kammarorkester.
Rebecca Miller. Foto: Stewen Quigley
Tre konserter under spelåret tillägnas Beethoven. Jubiléet öppnar med ett program som Rebecca Miller varit med om att sätta ihop, Millers hyllning.
– ”Ladies first!”, uttryckte Rebecca det med glimten i ögat, säger Mona och ler. Konserten hyllar nämligen två kvinnor, Leonora och Emelie.
Programmet inleds med Leonorauvertyren, öppningsmusiken till Beethovens enda opera Fidelio och avslutas sedan med Emelie Mayers femte symfoni från 1852.
– Mayer har blivit kallad den kvinnliga Beethoven, och var under sin tid en betydande tysk symfoniker. Hon har varit lite bortglömd, men har nu fått en renässans, berättar Mona, så det ska bli roligt att spela hennes musik för Uppsalapubliken.
Jubiléet fortsätter sedan med Beethovens violinkonsert, där vi hör den tyske stjärnviolinisten Tobias Feldmann som solist. Senast han spelade med orkestern var 2017, då han gjorde ett lysande framförande av Sibelius violinkonsert.
Beethovenhyllningen avslutas i maj med konserten I Beethovens spår. Rebecca Miller är tillbaka i dirigentpulpeten och leder orkestern genom musikstycken som inspirerats av Beethoven, skrivna av Max Reger och Sally Beamish. Finalen blir pampig. Konserten – och hela spelåret – avslutas med ett av världens mest kända verk – Ödessymfonin.
Uppsala Kammarorkester bjuder på ett rikt program hösten 2019 och våren 2020. Lyssna på enstaka konserter eller boka ett abonnemang och se hela serien. Det finns också tillfällen att se dirigentens förberedelser tillsammans med orkester inför en konsert.
– Ja, vid tre tillfällen har vi på onsdagar öppna repetitioner. Du kan äta lunch i restaurangen, tipsar hon, och sedan lyssna på orkestermusik i Stora salen en timme. Om du till exempel måste tillbaka till jobbet, behöver du inte sitta med hela tiden, utan det är helt okej att gå mitt i. De öppna repetitionerna är ett jättebra tillfälle att upptäcka musik och det är fritt inträde. Så passa på att ta med dig en vän också, uppmanar Mona.
/Jörgen Runeby
Se alla konserter i kalendariet, via länken här
Följ Uppsala Kammarorkester hela säsongen, klicka här för att läsa mer om hur du skaffar abonnemang.