Till innehåll på sidan
Lucie Horsch
Nyhet

Intervju | Blockflöjtist Lucie Horsch

Hem / Om oss / Nyheter / Intervju | Blockflöjtist Lucie Horsch

Lucie Horsch tar blockflöjten till nya höjder.

Nu kommer hon för första gången till Sverige.

 

Uppmärksammad och hyllad för sitt genuina och övertygande blockflöjtsspel. Endast 20 år har hon gjort en lysande internationell karriär. Nu kommer Lucie Horsch för första gången till Sverige och spelar med Uppsala Kammarorkester 19 mars 2020. 

Lucie Horsch

– Jag bara älskar klangen av blockflöjten! Tonen är så vacker, så känslig. Kontakten med instrumentet är så direkt. Det är lite som att sjunga, förklarar Lucie Horsch när vi får en pratstund med henne.

Endast 20 år har hon redan gjort en imponerande karriär och spelat med många framstående orkestrar världen över. Dessutom som första blockflöjtist någonsin har hon skrivit kontrakt med skivbolaget Decca, och släppt två skivor med barockmusik.

Till vardags varvar Lucie Horsch fortsatta studier på konservatoriet i Amsterdam med spelningar världen över. Född i en musikerfamilj, där båda föräldrarna är professionella cellister, har Lucie musiken i blodet.

– Musiken fanns överallt runt omkring mig när jag växte upp. När jag var fem år började jag spela blockflöjt och kände att det var min grej, mitt sätt att uttrycka mig.

Över 500 fingersättningar

I Sverige är blockflöjten betraktat som ett nybörjarinstrument som man börjar med för att sedan gå vidare till andra instrument.

– Jag vet, men man spelar inte bara barnmusik på blockflöjt, som många tycks tro. Instrumentet är överraskande variationsrikt och faktiskt undervärderat. Det finns 20 olika typer av blockflöjter och över 500 olika fingersättningar. Eftersom blockflöjten har öppna hål, kan man stänga hålen helt eller delvis, och på så sätt få fram en mängd olika effekter. Möjligheterna att uttrycka detaljer och valörer är i det närmaste oändliga. Jag upptäcker hela tiden nya saker, berättar Lucie entusiastiskt.

– Det är framförallt barockmusik man förknippar med blockflöjten, fortsätter hon. Bach, Vivaldi och Telemann skrev orkestermusik för instrumentet. Men med tiden blev orkestrarna större och större, och den lilla blockflöjten hade svårt att göra sig hörd. Det ledde till att andra typer av flöjter tog över och blockflöjten blev lite bortglömd. Men nu upplever jag att den fått något av en renässans. Det skrivs en hel del ny musik för instrumentet.

Växlar mellan fem olika typer av blockflöjter

Lucie Horsch håller i en blockflöjtMen i Uppsala blir det ingen barockmusik. Här kommer Lucie dels att spela ett impressionistiskt flöjtstycke, Claude Debussys Syrinx från 1913, dels Erkki-Sven Tüür’s nutida Whistles and whispers from Uluru, från 2007.

– Syrinx är ett meditativt och känsligt stycke. Jag spelar på en flûte de voix. Den ligger mellan alt och tenor och har en fin, varm ton som mycket påminner om den mänskliga rösten.

­– Whistles and whispers from Uluru är något helt annat, ett modernt stycke med inslag av elektronik. Jag kommer att växla mellan fem olika typer av blockflöjter, från sopran till alt. Det är lite av en utmaning, men kul! Jag ser verkligen fram emot konserten i Uppsala.

Passa på och möt en av den unga generationens mest intressanta musiker. Lucie Horsch står på scen tillsammans med Uppsala Kammarorkester, UKK torsdagen 19 mars 2020.
Klicka här för att läsa med om konserten.